Równość wszystkich wyznań

Przeniesione ze starego bloga (2007-07-18 16:10:33)

W niedzielę byłam w Łodzi na urodzinach mojego taty. Zjechała cała liczna rodzina z przeróżnych zakątków Polski, więc impreza odbyła się w podmiejskim dworku. Było bardzo sympatycznie, ale nie o tym chcę dziś napisać.

Oczywiście szacowny jubilat wspominał czasy swojego dzieciństwa i młodości. Nie będę tu opisywać wszystkiego co mówił, ale jedna rzecz zrobiła na mnie spore wrażenie.

Tata urodził się przed wojną w rodzinie nauczycieli, którzy realizowali misję niesienia kaganka oświaty w miejsca, gdzie panowała kompletna ciemnota i analfabetyzm. Z tego powodu dziadkowie często zmieniali miejsce zamieszkania. Na kilka lat przed wybuchem wojny znaleźli się w Zelowie, mieście, w którym Polacy stanowili niewielki ułamek społeczności. Większość mieszkańców to byli Żydzi i Czesi. Ci ostatni byli protestantami, ale nie jednego odłamu, lecz wielu przeróżnych. Dlatego w mieście była niezliczona ilość kościołów, kaplic i bóżnic.

Międzywojenna Polska była krajem wyznaniowym, a religią państwową był katolicyzm. Jednak wbrew temu, czego można by się było po tym systemie spodziewać w kraju panowała znacznie większa tolerancja religijna niż dziś, kiedy wyznawanie religii (przynajmniej oficjalnie) jest sprawą czysto prywatną, a Konstytucja RP gwarantuje każdemu wolność sumienia, wyznania oraz prawo do bezwyznaniowości.

Mój dziadek był kierownikiem szkoły i nauczycielem. Miał bardzo trudne zadanie, ponieważ musiał tak postępować, żeby nie obrazić przedstawicieli żadnego z wyznań i nie urazić tradycji oraz kultury żadnego narodu. Jego rodzina musiała być wzorem do naśladowania, więc mój tata otrzymał kategoryczny zakaz ciągania Żydów za pejsy lub brody (ale przyznał się, że bardzo go kusiło, żeby to robić).

Tata mojego taty (czyli mój dziadek) w każdą niedzielę musiał być na nabożeństwie. I to bynajmniej nie w kościele katolickim! Jako osoba na eksponowanym stanowisku i wzór do naśladowania dla młodzieży musiał bywać w kolejnych tygodniach we wszystkich kaplicach i bóżnicach w mieście i nie wolno mu było pominąć żadnego z wyznań, żeby nie obrazić nikogo.

To dopiero była równość religii! Tylko pozazdrościć.

Jedna myśl nt. „Równość wszystkich wyznań

  1. Komentarze przeniesione z bloga na blog.pl:

    Grażyna swiatgrazyny@interia.pl 2007-07-19 09:11:34 83.13.88.98

    Zaskoczyłaś mnie Mayu tym wpisem. Naprawde zaskoczyłaś. Niewiele już w Zelowie pozostało z dawnej tolerancji. Po wojnie napływ do miasta nowych mieszkańców (Polaków) wywołał wiele zamieszania i wiele konflików. Ale nadal mieszkają tu ewangelicy różnej maści, katolicy i światkowie yechowy. Oprócz boznic żydowskich przedwojenne parafie nadal dobrze się mają. Wyrosłam wśród znajomych należących do różnych wyznań i tolerancja religijna to dla mnie chleb powszedni. Jednak, jak patrzę, co się w tym kraju wyrabia i kto ma posłych to mam wrażenie, że wychowałam się na innej planecie.

    astromaria 2007-07-19 12:20:55 77.79.204.136

    Zapomniałam o Świadkach, tata o nich też wspominał… Prawdę mówiąc wydawało mi się, że międzywojenna Polska nie należała do krajów religijnie tolerancyjnych, toteż opowieść taty bardzo mnie zdziwiła. A najbardziej dziwi, a właściwie bulwersuje mnie to, co dzieje się w naszym kraju obecnie. Nie wiem, jak wyjaśnić tę nietolerancję i fanatyzm. Za komuny tego nie było, ja w każdym razie niczego takiego nie zauważyłam, a teraz strach w ogóle się odezwać, bo można oberwać po łbie nie tylko za przynależność do innego wyznania, ale również za astrologię i wegetarianizm. Że o byciu gejem lub lesbijką nawet nie wspomnę.

W tym blogu komentarze są równie ważne jak teksty na stronie głównej, dlatego bardzo proszę o trzymanie się tematu! Wolną dyskusję prowadzimy w Hyde Parku, a o zdrowiu w Zdrowotnym Hyde Parku. Jeśli Twój komentarz się nie ukazał przeczytaj zasady komentowania bloga (patrz strony na górze bloga). Komentarze nie na temat będę kasować, a awanturników banować!

